Wednesday, April 21, 2010

Memilih Bahagia!

Dalam kemeriahan menyambut ulang tahun ujian akhir semester, ada beberapa perkara yang agak menganggu fokus. Tidak tahu kenapa sejak akhir-akhir ini perasaan gelisah, resah dan mudah terasa kembali mencuit jiwa. Sukar ditafsir.

Kebingitan bilik macam biasa kadang-kadang menumpulkan fokus pada akademik ditambah pula selera pada akademik agak merudum. Ingatan kembali pada zaman persekolahan, kalau belajar waktu malam hanya suara ombak yang menemani, jauh sekali daripada muzik. Terasa baru semalam menerjah dunia realiti di bumi sabah. Perasaan makin terganggu.

Suasana itu agak mustahil untuk digapai. Walaupun makbil selalu benar mengajak ke pantai. Entah apa yang dicari, mungkin kebesaran Ilahi. Subhanallah.

Mungkin kita boleh mencapai bahagia dan keseronakan seperti itu dengan dua jalan sama ada susah atau senang. Hidup ini sentiasa memaksa kita membuat pilihan. Perlu pilih kerana syurga dan neraka dicipta untuk dipilih. Bergantung kepada pemahaman kita tentang hidup. Apakah kehidupan yang kita mahu, bagaimana hidup kita diisi dan cara ia berakhir. Rasanya persoalan mengapa kita hidup seharusnya dijawab awal-awal lagi kerana mana mungkin orang yang tidak tahu tujuan hidup boleh mencatur kehidupan. Mustahil.

Kebiasaan kita kadang-kadang suka memilih yang sukar walhal yang mudah di depan mata. Ibarat menjawab soalan exam. Nasihat evergreen oleh guru mahu pun pensyarah.

"jawab soalan yang mudah dahulu, jimat masa."

Lantaran tidak dapat mengubah suasana bilik, alternatif saya adalah beruzlah membawa diri menerobos sempadan diri. Ciptalah suasana atau pun beradaptasilah dengan suasana. Agak sukar.

Pilihlah dengan mata hati dan akal yang waras. Jangan diduga lautan dalam jika kail hanya sejengkal. Bahagia itu boleh dicapai dengan mudah melalui perubahan diri bukannya terus menerkam untuk merubah segalanya demi mencipta sebuah bahagia.

"Jiwa aku tak kan bahagia selagi masalah keluarga tak selesai", rungut seorang sahabat. Sayu tapi sukar untuk diluahkan empati.

Sungguh beruntung orang yang diuji sebagai tanda sayang dari Ilahi.Tidak dapat tidak, loronglah perubahan untuk selamatkan diri untuk bahagia dan membahagiakan orang lain.

Ya Allah, engkau mengetahui hati ini sangat rindu kepadaMu tetapi kerinduan itu semakin pudar Ya Allah lantaran dosa-dosa. Ampunilah kami ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim. Ya Allah, tetapkan hati kami dalam agamaMu dan ketaatan kepadaMu.

p/s: prk hulu selangor menawarkan pilihan. Pilihlah calon yang membawa bahagia. Yang PASti bukan BN.

No comments:

Post a Comment


Total Pageviews

free counters
Powered By Blogger