Thursday, January 6, 2011

Gembira Dengan TAUBAT

Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi). aZ Zumar (53-54)

Apabila berbicara soal taubat, mungkin yang terlintas di hati kita hanyalah daripada dosa-dosa besar. Jarang sekali terdetik di hati kita yang dosa kecil itu boleh membesar dan mungkin bahana azabnya lebih parah Kita hanyalah manusia biasa yang pasti dan pasti akan melakukan kesilapan yang membekas dosa. Bumi mana yang tidak di timpa hujan. Nabi yang dijamin terpelihara daripada dosa pun sentiasa bertaubat.  Siapalah kita.

Taubat tidak semestinya apabila melakukan dosa besar. Justeru, kita dituntut bertaubat setiap detik dan ketika. Hanya semudah melafaz Astagfirullah. Ya Allah ampunkan dosaku. Ya semudah itu. Mungkin kita rasa sukar kerana syaitan menjadi penghasut yang memunahkan rasa tenang dan positif dalam diri untuk kita bertaubat. Allah terima ke taubat aku? Sepatutnya kita gembira apabila telah bertaubat. Gembira kerana kita berjaya  mensucikan diri daripada kotoran najis yang melekat pada jiwa kita. Tidakkah kita rasa bertuah. Kenapa mahu berduka selepas bertaubat.

Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu 
(As Syams:9)


No comments:

Post a Comment


Total Pageviews

free counters
Powered By Blogger