Tuesday, January 4, 2011

Islam Jangan Hanya Dikurung dalam Hati


Masih segar dalam ingatan pesan naqib ketika usrah jata 2 tahun yang lepas.

“ Tak perlu semua berada dalam politik(PAS) tapi yang penting antum semua mesti bekerja untuk memenangkan perjuangan ISLAM”

“ soal kerjaya amat penting kerana boleh sahaja kerjaya menjadi penghalang untuk anda bergerak kerja dengan ISLAM”

Ternyata setelah 3 bulan bergraduasi, kata-kata tadi seperti menghambat diri mencari potensi untuk sama-sama berada di landasan yang betul. Kalau tidak silap Syeikh At Tahir pernah menyebut “Islam itu hebat. Tidak dapat memikulnya melainkan orang yang hebat”.  Aku malu Ya Allah.

PAS bukan sahaja perlukan ahli politik tetapi juga ahli akademik, pakar ekonomi, doktor dan pakar-pakar dalam segenap bidang untuk sama-sama memenangkan Islam. Selamanya politik adalah alat. Kadang-kadang timbul juga kehairanan dalam hati, mereka yang mendakwa faham dengan Islam tetapi tidak mahu kepada politik. Tidak mahu terlibat soal kedua tapi turut tidak menyokong malah lebih buruk lagi menjadi penyokong panaja kezaliman. Hujah yang tidak dapat diterima, wajib patuh  dan taat kepada pemerintah yang zalim walaupun mereka solat. 

Islam bukan hanya di hati tetapi perlu dibuktikan dengan amal atau bahasa mudahnya perbuatan. Islam bukan hanya di masjid tetapi tempatnya dalam segenap bidang sisi kehidupan. Tentu sekali dalam soal bernegara. Di era ini untuk memerintah negara tidak dapat tidak saluran yang boleh diterima pakai adalah menyertai politik kepartian. Belum masanya lagi kita mengangkat senjata.

Inilah channel yang sepatutnya kita optimumkan sebaik mungkin untuk memenangkan Islam. Asal berpolitik. Bab aqidah pun belum habis. Sedih. Kerana kefahaman dan aqidahlah yang menyebabkan kita diasak untuk terjun dalam bidang politik. Dengan kuasa politik di Kelantan sebagai contoh, alhamdulillah majlis ilmu dan dakwah boleh berjalan dengan rancak tanpa sekatan dalam lingkungan yang lebih luas. Poltik penuh muslihat. Ya betul. Itulah politik bukan Islam.



Sesungguhnya jalan untuk memenangkan Islam itu tidak semudah yang disangka…

No comments:

Post a Comment


Total Pageviews

free counters
Powered By Blogger